Jdi na obsah Jdi na menu
 


Škoda Octavia

Škoda Octavia

 

 

Dieselové motory

    • 1.9 SDI 50 kW
    • 1.9 TDI 66 kW
    • 1.9 TDI-PD 74 kW
    • 1.9 TDI 81 kW
    • 1.9 TDI-PD 96 kW 1octavia_lk_b_404dd2198392f.jpg

Výbava

Do modelového roku 2001:

  • LX
  • GLX
  • SLX

Od modelového roku 2001:

  • Classic
  • Ambiente
  • Elegance
  • Laurin & Klement
  • RS

Druhá Generace

 

 

Škoda Octavia Kit Car

Verze Kit Car byl dvoulitrový speciál postavený pro skupinu A7. Prvním startem byla Sardinská rallye 1997, kde s ní startoval Pavel Sibera. V sezoně mistrovství světa v rallye 1998 startovala na několika podnicích, ale kvůli nepravidelným startům nebodovala. Škoda Motorsport ale startoval v Mistrovství Evropy, kde byl Emil Triner celkově pátý a vyhrál Formuli 2. Zvítězil na Albena rallye a vyhrál svou kategorii na Kypru, kde byl celkově druhý. Octavia Kit Car se hlavně ale stala testovacím vozem pro komponenty specifikace WRC.

Škoda Octavia WRC

 

 

Sezona byla pro tým úspěšnější. Ve Španělsku vyhrál Armin Schwarz poprvé rychlostní zkoušku. Nejlepším výsledkem bylo páté místo na Acropolis rallye 2000. Nejlepšího výsledku dosáhl tým v sezoně mistrovství světa v rallye 2001. Armin Schwarz skončil třetí na Safari rallye 2001 a vyhrál zde i rychlostní test. Následující sezona byla poslední kompletní pro Octavii. Nejlepším výsledkem bylo páté místo, které vybojoval Toni Gardemeister na Argentinské rallye.[14]

V sezoně mistrovství světa v rallye 2003 Octavii vystřídala Škoda Fabia WRC.[15]

Škoda Octavia byla jediným modelem Škody Auto, který splňoval minimální délku požadovanou specifikacemi WRC. Vůz byl poměrně robustní a dlouhý, což ho znevýhodňovalo oproti soupeřům především v úzkých a techničtějších etapách soutěže. Výhodou byla naopak dobrá stabilita.[15]

V roce 2000 si na Kyperské rally odbyla premiéru zlepšená verze závodního speciálu na bázi faceliftované Octavie.[16] Technici týmu se zaměřili především na změny v oblasti aerodynamiky, výkonu motoru, distribuce hmotnosti a trakce.[17] Celkem bylo vytvořeno okolo třiceti verzí vozů Octavia WRC.[15]Finská rallye 2002 byla dějištěm premiéry třetí evoluce vozu. Ta bývá označovaná jako nejspolehlivější.[18]

Za volant Škody Octavie WRC usedli Armin Schwarz, Pavel Sibera, Emil Triner, Bruno Thiry, Luis Climent, Stig Blomqvis, Roman Kresta, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Jan Kopecký, Gabriel Pozzo, Matthias Kahle a Didier Auriol.[15]

Na vývoji vozu spolupracovala firma Prodrive. Dvacetiventilový agregát o objemu 1999 cm3 dosahoval výkonu 221 kW a točivého momentu 600 Nm. Převodovka byla sekvenční šestistupňová.[19]

Rozměry

  • Délka - 4511 mm
  • Šířka - 1770 mm
  • Rozvor - 2512 mm
  • Hmotnost - 1230 kg

 

 

 

 

Týmmistrovství světa v rallye 2000
se s vozy Škoda Octavia WRC zapojoval do závodů Mistrovství světa v rallye 1999, ale až v roce 2002 se tým zúčastnil celého čtrnáctidílného seriálu. Prvním startem byla Rallye Monte Carlo 1999, kde ani jeden vůz nedojel na start. Prvním domácím startem byla Rallye Bohemia 1999, kde Emil Triner zvítězil. V úvodní sezoně tým nasbíral tým šest bodů a nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo, které získal Bruno Thiry.[14]

 

 

 

Představení

 

Další modely

Ještě téhož roku se představila Škoda Octavia Combi s objemem zavazadelníku 580 l (1620 l při sklopených zadních sedačkách). Zároveň bylo představeno kombi s pohonem všech kol (Octavia Combi 4x4) s motory 1,9 TDI nebo 2,0 FSI.

Rok po uvedení druhé generace na trh přibyla sportovní verze Octavia RS. Ostřejší verze se dočkalo kombi i liftback. V nabídce se objevily metalické barvy Race Blue a Žlutá Sprint, dále červená Corrida, stříbrná metalíza a černá s perleťovým efektem. Srdcem nejrychlejší Octavie se stal přeplňovaný zážehový motor 2,0 TFSI s výkonem 147 kW a točivým momentem 280 Nm při 1800 - 5000 ot./min. Octavia RS zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 s (kombi zrychlí na 100 za 7,5) a dosahuje maximální rychlosti 240 km/h (kombi dosáhne rychlost 238 km/h). Zážehový agregát doplnil turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 125 kW.

V roce 2006 se na autosalonu v Paříži představila luxusní verze Laurin & Klement.

V roce 2007 bylo představeno kombi ve verzi Scout s ambicí konkurovat vozům ze segmentu SUV. Scout se liší od klasického kombi sedmnáctipalcovými koly, mohutnými oplastovanými nárazníky, boční lišty a nástavce prahů. Přední i zadní část vozu, motor a převodovku chrání zespodu ochranné kryty. Světlá výška činí 180 mm. Nájezdové úhly činí 16,3° vpředu a 16,9° vzadu. O pohon všech kol se postaraly motory 2,0 FSI a 2,0 TDI PD ve spolupráci s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, rozdělující točivý moment na nápravy podle aktuálních adhezních podmínek.

Na jaře 2008 vyměnila Škoda dvoulitrový diesel o výkonu 125 kW Octavie RS za nový dieselový agregát se stejnými dynamickými vlastnostmi, ale vybavený systémem Common rail. Nově se do příplatkové výbavy ostré Octavie dostala také automatická převodovka DSG.Facelift

 
  Škoda Octavia RS ve verzi Combi po faceliftu

V modelovém roce 2009, čtyři roky po představení druhé generace Škody Octavia, došlo k faceliftu. Modernizace se dotkla přední masky a světlometů, blatníků, ale také interiéru a motorizace. Přibylo turbo 1,4 TSI o výkonu 90 kW, naopak ubyl motor 1,6 FSI (85 kW) s přímým vstřikováním paliva.

Po půl roce prošly modernizací i modely Scout a RS. Verze RS se dočkala předních světlometů s xenonovými výbojkami s adaptivním svícením. Přepracované byly i nárazníky, přední pak se světly pro denní svícení z LED a výraznějším nasávacím otvorem. Vůz vybavený benzinovým motorem je o 20 kg lehčí (o 15 kg u vozů s dieselem).[12] Octavie Scout se dotkly spíš jen kosmetické změny. Kromě designových změn společných pro všechny Octavie byly přepracovány plasty na náraznících, přibyla metalická barva Rosso Brunello a vůz dostal mlhovky s Corner funkcí[13] umožňující nasvěcování zatáček.[12] Rok 2010 byl ve znamení zavedení nejmenšího motoru, který Škoda v současnosti dodává do svých vozů - čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 77 kW spojený se 6° manuální převodovkou (přesný objem 1197 cm3 je opravdu o 1 cm3 menší než tříválcové motory HTP ve Fabiích a Roomsterech!)

Závodní verze

 

Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy vyráběný českou automobilkou Škoda od roku 1996. V modelovém roce 2001 prošla Octavia faceliftem. V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, první je i nadále prodávána pod názvem Octavia Tour. Druhá generace prošla modernizací v modelovém roce 2009. Octavia první generace (Octavia Tour) se přestala vyrábět v červnu 2010, tedy po necelých 14 letech od uvedení na trh.[1]

Kromě klasického liftbacku se Octavie prodává i jako kombi (Octavia Combi), kombi s náhonem všech kol (Octavia combi 4x4 I. a II. generace a oplastovaná verze Scout II. generace), liftaback s náhonem všech kol (Octavia 4x4 I. generace) nebo designově mírně odlišená sportovní verze s výkonnějším motorem (Octavia RS).

První Generace

    • 1.4 MPI 44 kW
    • 1.4 16V 55 kW
    • 1.6 MPI 55 kW
    • 1.6 MPI 74 kW
    • 1.6 MPI 75 kW
    • 1.8 20V 92kW
    • 1.8 T 110 kW
    • 1.8 T 132 kW (pro RS)
    • 2.0 MPI 85 kW

 

Práce na voze začaly už v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu III. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu, jemuž v roce 1993 přisoudili namísto podlahové části Golfu III novou koncernovou platformu určenou pro Golf IV, která se stala základem i pro Audi A3. Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce 1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy.

První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale byli 4. dubna1996 členové poroty soutěže Evropské auto roku. Značka si velmi přála a potřebovala, aby vůz uspěl na mezinárodním fóru. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z předchozího Favorita), ke všemu ve třídě, kde se automobilka neangažovala déle než půl století. Všichni ji chápali jako významný mezník.

Za „klobouk“, tedy to, co je na voze vidět, odpovídalo oddělení vývoje ve Škodě. Původní italský návrh byl podstatně přepracován, konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, dosud běžnými ve vozech vyšších tříd.

Nový závod pro Octavii otevřel prezident Havel3. září1996. Montáž byla oficiálně zahájena také 3. září1996. Robustní maska chladiče vyjadřovala solidnost a luxus a předznamenávala všechny budoucí vozy Škoda. A co si myslel například Bild-Zeitung? „Staromódní je jen cena“, pravil ve svém hodnocení. V prestižní anketě Car of the year skončila na 4. místě z 29 nominovaných kandidátů.

 
Faceliftovaná Škoda Octavia ve verzi RS

V únoru1998 byla představena oficiálně Škoda Octavia Combi. V roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4×4 a v roce 2001 i liftback (přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). V roce 2000 proběhla modernizace, která upravila vzhled vozu do dnešní podoby. Zároveň se představila nejvyšší výbava Laurin & Klement (do faceliftu v roce 2000 se lišila od běžných verzí hlavně čirou optikou předních světlometů a světlým interiérem). Také byl v roce 2001 uveden model RS, který měl motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní). V roce 2003 verzi RS doplnilo i kombi. Poslední modernizace proběhla v roce 2009, která nezměnila zásadně původní design vozu - nová zpětná zrcátka z modelu Roomster a nový volant z modelu Superb II. generace. 17.února 2004 byla vyrobena miliontá Octavia a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour, která byla vyráběna současně s druhou generací, Octavií II, do června 2010.

Motory

Benzinové motory

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována do soutěží rallye. Je také pořádáno okruhové mistrovství Octavia Cup s identickými vozy.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář