Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evolution, hovorově také Lancer Evo, nebo jen Evo, je sportovní automobil vyráběný firmou Mitsubishi Motors. Dnes se vyrábí již desátá generace tohoto vozu. Všechny Lancery Evolution mají dvoulitrový motor s turbodmychadlem a pohon všech čtyř kol. Modely před Lancerem Evolution VII. měly primárně sloužit k účasti v šampionátech WRC (skupina A) a proto se musely odvíjet od sériově vyráběných Lancerů. První generace se objevila na trhu v roce 1992 a původně se počítalo pouze s prodejem v Japonsku, ale velký zájem a černý vývoz rozhodly, že Mitsubishi Lancer Evo IV. se do Evropy dostane i oficiálně. S osmou generací potom následoval i oficiální dovoz do USA.
Evolution I.
Lancer Evolution I. byl představen v roce 1992 za účelem účasti v šampionátě WRC. Používal motor 4G63 - 2.0 L turbo DOHC s výkonem 182 kW (247 PS), který zůstal v Lancerech Evo s úpravami až do IX. generace. Pohon všech kol byl vzat ze sportovní verze Galantu VR-4. Prodával se ve dvou výbavách - GSR a RS. Levnější verze postrádala elektrická okna, zadní stěrač a další věci a měla ocelová kola, což způsobilo, že byla o 70 kg lehčí, než verze GSR (1238 kg). Mezi roky 1992 - 93 se prodalo 5 000 ks Evo I.
Evolution II.
Úspěšný Lancer Evolution I. byl nahrazen novou generací v prosinci roku 1993 a ta byla vyráběna až do roku 1995. Změny se týkaly především zlepšení řízení vozidla, zvětšení rozvoru a výšky, vylepšení karoserie o větší spoiler a pneumatik, které byli o 10 mm širší. Motor byl stejný, ale výkon byl o 6 kW větší při stejném točivém momentu.
další generace
Až čtvrtá generace ale přišla s designem, který měl dravé sportovní prvky. Ten už dosahoval výkonu 280 koní. Další generace byla vybavena diferenciálem, který rozděloval výkon podle toho, jaké kolo je v záběru. Bylo použito i výkonější turbodmychadlo a sedmnáctipalcová kola. Šesté EVO dostalo nový chladič. Prodávaly se tři modely odvozené z EVO VI. Základní verze nesla označení GSR. Sportovnější variantou byl model RS, který byl už v základu schopen závodů ve skupině N. Pod ním byl typ RS2, který měl klimatizaci, ABS ale chyběly mu elektricky ovládaná okna. Na konci výroby se představila limitovaná edice Tommi Mäkinen s výkonějším turbem. V interiéru se dodávala sportovní anatomická sedadla Recaro a závodní volant Momo.
Závodní úspěchy
Tommi Mäkinen s verzí Lancer EVO 4x vyhrál titul mistra světa v rallye. Při prvním startu s EVO VI na Rallye Monte Carlo 1999 a s EVO VI 2001 na Rallye Monte Carlo 2001 získal hned debutové vítězství.
Evolution VII WRC
Lancer EVO VII WRC byl prvním automobilem, který byl stavěn přímo pro tuto kategorii. Vůz se účastnil Mistrovství světa v rallye 2002 a tým Ralliart vybojoval páté místo, stehně jako Škoda Motorsport. Vůz byl poháněn motorem o objemu 1996 cm3, který dosahoval výkonu 221 kW a točivého momentu 540 Nm. Měl rozvod DOHC a turbodmychadlo vlastní konstrukce. Šestistupňová sekvenční převodovka byla typu Xtrac. Vůz měl elektronicky řízené diferenciály a spojku AP Racing. Tým používal pneumatiky Michelin. Na sfaltu jezdil na osmnactipalcových a na šotolině na patnáctipalcových kolech. První start proběhl na Rallye San Remo 2001.
Rozměry
- Délka 4360 mm
- Šířka 1770 mm
- Rozvor 2600 mm
- Hmotnost 1230 kg
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll get the idea some supplemental features and from access to additional channels where you can pick up visibility, without having to put to rights mother wit of some confused, manual migration process. https://googlec5.com
How to fritter away Google
(Davidnurse, 12. 1. 2023 2:08)