Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia je malý osobní automobil, vyráběný společností Škoda Auto. Byl oficiálně představen na 58. autosalonu ve Frankfurtu 14. září1999 s karoserií pětidvéřového hatchbacku. Byl představen jako nástupce modelu Škoda Felicia, ale rok a půl se oba vozy vyráběly souběžně.[1] Necelý rok po hatchbacku byla představena Fabia s karoserií Combi a paletu karoserií v roce 2001 uzavřela karoserie sedan. Roku 2007 byla na jarním ženevském autosalonu představena druhá generace s karoserií hatchback, což znamenalo konec výroby pro hatchback první generace. Combi druhé generace bylo představeno o půl roku později. Tímto definitvně končí výroba combi a sedanu první generace. S karoserií sedan už se v druhé generaci nepočítá. Vozy jsou vyráběny v Mladé Boleslavi. V dubnu roku 2007 byl vyroben dvoumiliontý vůz Škoda Fabia.
Škoda Fabia I.
Prodej byl na českém trhu zahájen 4. prosince 1999[1] s cenou od 249 000 Kč za vůz s motorem o objemu 1,0 litru o výkonu 37 kW.[3] V roce 2000 prošla Fabia crash testemEuroNCAP s výsledkem čtyř hvězdiček za ochranu dospělé posádky[4]. Karoserie Combi byla představena na podzim roku 2000. V roce 2001 na ženevském autosalonu varianta sedan[5].8. dubna 2004 opustila výrobní linku miliontá Fabia a v létě, téhož roku se začala prodávat také sportovní varianta RS. 9. srpna 2004 prošla první generace faceliftem (modernizací), dostala nový přední nárazník s kulatými mlhovkami a na zadních lampách se objevilo škodovácké C, na zadních sedadlech přibyla třetí opěrka hlavy a tříbodový bezpčnostní pás pro zadní prostřední sedadlo, nový volant z druhé generace Octavie, nové potahové látky a jiné drobnosti. Výroba první generace hatchbacku byla ukončena 13. dubna2007, výroba ostatních karosářských verzí ještě nějakou dobu probíhala souběžně.
Karosářské verze
Výbavy
- Junior - nejnižší stupeň výbavy, představen v roce 2001, nabízen s karoserií hatchback, vůz měl pouze litrový motor (po necelém čtvrt roce nahrazen motorem 1,2), třináctipalcová kola a hlavním poznávacím znamením byly nelakované nárazníky.[1]
- Fabia
- Classic
- Comfort/Ambiente
- Elegance
- RS
- Praktik - „nákladní“ verze fabie s karoserií kombi, představena v lednu 2002 měla pouze dvě sedadla, za kterými byla mříž. Zadní okna byla zaplechovaná.[6] Měla nelakované nárazníky jako Junior.
Motory
Zážehové
Vznětové
- 1,4 TDI-PD (55 kW/75 koní) - od 2003 do 2005, (51 nebo 59 kW/69 nebo 80 koní) - od 2005
- 1,9 SDI (47 kW/64 koní) - 1999
- 1,9 TDI-PD (74 kW/100 koní) - 1999
- 1,9 TDI (96 kW/130 koní) - 2003-2006, pro verzi RS
Škoda Fabia RS
Škoda Fabia RS je varianta odvozená z verze hatchback a svou světovou premiéru měla v březnu 2003 na autosalonu v Ženevě. O tom, že se jedná o sportovní vůz, jednoznačně vypovídal již design vozu.
Například přední nárazník s integrovaným spoilerem je vysunut dopředu a tvarován ve stylu vozů WRC. Pozadu nezůstal ani interiér Fabie RS se sportovními sedadly s typickým bočním vedením a dalšími prvky sportovní výbavy.
Fabia RS měla pod kapotou výkonný přeplňovaný dieselový motor 1,9 TDI-PD (96kW/130 koní) s technologií vstřikování čerpadlo-tryska. V kombinaci se 6stupňovou manuální převodovkou byl zajištěn nejen výkonný pohon, ale i vyšší hospodárnost provozu.
- Výrobní období: 2003 - 2007
- Počet vyrobených kusů: 21 551
Motor
čtyřdobý, vznětový přeplňovaný, s nastavitelnou geometrií lopatek turbodmychadla, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHC, přímé vysokotlaké vstřikování paliva Pumpe-Düse (Čerpadlo-Tryska), umístěný napříč před přední nápravou
- Objem motoru: 1896 ccm
- Výkon: 96 kW při 4000 ot./min.
- Točivý moment: 310 Nm při 1900 ot./min.
Převodovka
- mechanická šestistupňová, plně synchronizovaná
Další technické parametry
- Rychlost: 206 km/h
- Zrychlení: 9,5 s
- Spotřeba (město - mimo město - kombinovaná): 7,1 - 4,5 - 5,4 litru/100 km
- Podvozek: bezrámová konstrukce
- Rozměry: 4002 mm x 1646 mm x 1441 mm
- Váha: pohotovostní 1245 kg až 1315 kg; celková 1720 kg
- Karoserie: pětidveřová; pětimístná dvouprostorová; samonosná ocelová; pozinkovaná
Další technické parametry
- Rychlost: 206 km/h
- Zrychlení: 9,5 s
- Spotřeba (město - mimo město - kombinovaná): 7,1 - 4,5 - 5,4 litru/100 km
- Podvozek: bezrámová konstrukce
- Rozměry: 4002 mm x 1646 mm x 1441 mm
- Váha: pohotovostní 1245 kg až 1315 kg; celková 1720 kg
- Karoserie: pětidveřová; pětimístná dvouprostorová; samonosná ocelová; pozinkovaná
Škoda Fabia Praktik
Škoda Praktik je užitkový automobil, který měl ve výrobním programu Škoda Auto nahradit model Felicia Pickup. Jako náhrada za Pickup se ale neosvědčil. Jedná se o upravenou verzi vozu Škoda Fabia Combi. Oproti osobní Fabii má jen dvě místa za kterými je mříž, místo zadních sedaček je úložný prostor. Dalšími rozdíly jsou zaplechovaná okna a nelakované nárazníky. Vůz se vyráběl od roku 2002 do roku 2006, celkem se vyrobilo 5821 kusů.
Motory
Škoda Fabia II
Škoda Fabia druhé generace (interní označení 5J) byla oficiálně představena na ženevském autosalonu v březnu 2007. Do prodeje byla uvedena v následujícím měsíci. Vůz je po A sloupek shodný s vozem Roomster. Vůz je postaven na stejné platformě jako první generace. Rozměrově se díky stejné platformě nijak zásadně neliší. Je o málo delší (+22mm), vyšší (+47mm), ale také o 4mm užší. Zavazadelník narostl o 40l na rovných 300. V září 2007 na autosalonu ve Frankfurtu byla představena karoserie kombi. V roce 2007 prošel vůz crash testem Euro NCAP se ziskem čtyř hvězdiček. Začátkem roku 2010 se představil faceliftovaný model Fabie II v obou karosářských verzích a Roomsteru současně.
Závodní verze WRC byla představena na Ženevském autosalonu v roce 2003. Jednalo se o jeden z prvních vozů v kategorii, který měl systém řízení diferenciálů UNIC, který dokázal pohánět každé kolo zvlášť. K pohonu sloužil stejně jako u Octavie WRC přeplňovaný dvacetiventilový motor od Audi. Vůz byl v polovině sezony nasazen do mistrovství světa v roce 2003, konkrétně na Německou rallye, kde ani jeden vůz nedokončil pro poruchu motoru. Vozy odstoupily i ve Finsku, kde ale Didier Auriol odstoupil ze zdravotních důvodů. První dokončenou soutěží se stala Australská rallye 2003, kde Toni Gardemeister skončil jedenáctý a Auriol dvanáctý. Na následující soutěží, Rallye San Remo 2003 získal Auriol poprvé bod do hodnocení značek a další dva přidal na Britské rallye
Pro sezonu mistrovství světa v rallye 2004 se do týmu místo Auriola vrátil Armin Schwarz. Tým se účastnil jen sedmi soutěží. Na Acropolis rallye 2004 nedojel ani jeden vůz. Ve Finsku startovaly tři vozy a nejlépe dojel na šesté pozici Jani Paasonen, sedmý skončil Gardemeister a dvanáctý Schwarz. V Německu dojel Gardemeister sedmý a Schwarz jedenáctý. Velšskou rallye dokončil jen Gardemeister na 22. pozici. Na Sardínii nedokončil opět ani jeden vůz. Na Korsice byl Schwarz osmý a Gardemeister devátý, což zopakoval i v Katalánsku, kde Schwarz skončil jedenáctý.
V sezoně mistrovství světa v rallye 2005 Gardemeister opustil tým a tak se na pozici týmově dvojky střídali Jani Paasonen a Janne Tuohino na šotolině, a Alex Bengue a Jan Kopecký na asfaltu. Na Rallye Monte Carlo 2004 dojel Bengue devátý a Schwarz havaroval a nemohl startovat ve Švédsku. Tam byl devátý Paasonen a desátý náhradník Mattias Ekström. Mexická rallye 2005 se stala premiérou pro verzi EVO 2. Schwarz dojel devátý a Paasonen třináctý. Na Rallye Nový Zéland dojel pouze Schwarz na desáté pozici. Na Sardinská rallye 2005 dojel Tuhino třináctý. Tuto pozici získal Schwarz na Kypru, kde byl Tuohino devátý. Opět třináctou pozici obsadil Tuhino v Turecku. V Argentině dojel Schwarz šestnáctý a ve Finsku jedenáctý za Tuohinem. Německou rallye nedokončil ani jeden vůz, ale v Británii skončil sedmý Colin McRae a třináctý Schwarz. Japonská rallye 2005 přinesla Schwarzovi desátou pozici. Na Korsice dojel šestý Bengue a dvanáctý Kopecký. V Katalánsku skončil Kopecký osmý a Schwarz jedenáctý. Australská rallye 2005 znamenala senzaci, když McRae byl s Fabii po první etapě třetí a po druhé druhý. Po nařízené preventivní výměně převodovky ze soutěže odstoupil. Dodnes se spekuluje, že se jednalo o záměr ze strany Dietmara Metricha, šéfinženýra týmu, který neúspěšnou výměnu převodovky nařídil.[10] Armin Schwarz zde za osmé místo získal jediný bod v sezoně a oznámil ukončení kariéry. Z mistrovství se stáhl i tovární tým.
V sezoně mistrovství světa v rallye 2006 se Fabie objevily v soukromém týmu Red Bull, kde startovali Andreas Aigner, Gilles Panizzi a Harri Rovanpera. Soukromě na deseti soutěžích startoval i Kopecký s vlastním týmem. Několik startů měl v plánu i Francois Duval v týmu First Motorsport. Mezi nejlepší umístění patří Kopeckého pátá pozice z Katalánska a šesté místo Duvala ze stejné soutěže. Dále Duvalovo osmé místo ze Sardinie, šesté místo v Německu pro Aignera a sedmé Kopeckého. Osmá pozice ve Finsku, kterou získal opět Kopecký a v Británii, kde jí vybojoval Duval.
V sezoně mistrovství světa v rallye 2007 startoval Kopecký na jedenácti soutěžích a několikrát se objevil i Duval. Kopecký skončil osmý na Rallye Monte Carlo 2007 a v Norsku a sedmý na Acropolis rallye 2007 a na Korsice. Nejlepším výsledkem sezony byla pátá pozice z Německa. Tato sezona byla poslední, které se vůz učastnil pravidelně.
Technické údaje
- Motor: Přeplňovaný o objemu 1999 ccm
- Uložení: Vpředu napříč
- Typ rozvodu: DOHC
- Pohon: Pohon všech kol
- Počet válců: 4
- Počet ventilů: 20
- Maximální výkon / ot.: 300 koní (221 kW) při 5500 ot/min
- Maximální toč. moment / ot.: 600 Nm při 3000 ot/min
- Převodovka: 6 stupňů + 1 zpáteční, sekvenční a poloautomat pod volantem.
- Maximální rychlost: 210 km/h
- Zrychlení z 0 na 100: 4,6 sekund
Rozměry
- Délka: 4002 mm
- Šířka: 1770 mm
- Výška: 1440 mm
- Rozvor: 2462 mm
- Váha: 1230 kg
Škoda Fabia S2000
Verzi S2000 pohání zážehový atmosferický šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1996 cm3, který dosahuje výkonu 265 koní a točivého momentu 245 Nm. Elektronika je od firmy Magneti Marelli a spojka od AP Racing. Automobil má pohon všech kol a dva mechanické diferenciály. Sekvenční šestistupňová převodovka je typu Xtrac. Na šotolině používá vůz patnáctipalcové a na asfaltu osmnáctipalcové disky OZ s pneumatikami BF Goodrich. Brzdy jsou od firmy Brembo, tlumiče od Rieger Racing system. Zavěšení kol je typu McPherson
Tým Škoda Motorsport poprvé startoval na Rallye Monte Carlo 2009, kde Juho Hänninen dokonce v soutěži vedl, ale po jezdecké chybě odstoupil. Jan Kopecký skončil čtvrtý. Kopecký pak získal druhá místa na Azorech, v Belgie a v Rusku. V Rusku vyhrál jeho týmový kolega Hänninen. Na Barum rallye 2009 zvítězil Kopecký a Hänninen byl třetí. Kopecký pak ještě vyhrál Rallye San Remo 2009 a skončil v šampionátu celkově druhý a stejně skončil i tým Škoda. Na konci sezony se vytvořil nový tým Škoda UK, kde se jezdcem stal Guy Wilks, který vyhrál ve Skotsku.
V sezoně IRC 2010 tým několikrát obsadil kompletní stupně vítězů. Na Ypres rallye 2010 Škoda představila modernizovanou verzi Fabia S2000 EVO2, se kterou zvítězil Freddy Loix. Vůz byl rozšířen na 1820 mm. Byl změněn vzhled přední části, který byl podobnější faceliftové verzi. Navíc bylo upraveno sací a výfukové potrubí.[11]
Rozměry
- Délka - 3992 mm
- Šířka - 1820 mm
- Rozvor - 2486 mm
- Hmotnost - 1200 kg
- 1,0 MPI (37 kW/50 koní) - 2002[7]
- 1,2 HTP (40 kW/54 koní) - 2002
- 1,2 12V HTP (47 kW/64 koní) - 2003
- 1,4 MPI (44 kW/60 koní) - 2000-2003
- 1,4 MPI (50 kW/68 koní) - 1999-2003
- 1,4 16V (55 kW/75 koní a 74 kW/100 koní) - 1999
- 2,0 MPI (85 kW/115 koní) - 2000-2001